REFERENSSYSTEM
Hänvisning till källa i löpande text, Källhänvisning Harvard
Referenser enligt Harvardmodellen, Referenser Harvard
Hänvisning med fotnot och upphöjd siffra (not) i texten, Referenser Oxford
Hur skriva referenser enligt Oxford, Källhänvisning Oxford
FÖRSLAG Nr 1 MALL GYMNASIEARBETE
Innehållsförteckning
Sammanfattning/Abstract
1. Inledning
Här ges en bakgrundsbeskrivning till ämnet för uppsatsen. Bakgrunden följs av en problemformulering där tre frågor ställs upp, därefter redogörs för uppsatsens syfta samt dess avgränsningar.
1.1 Bakgrund
1.2 Problemformulering
1.3 Syfte
1.4 Avgränsningar
2. Metod
Här beskrivs olika metoder som används, varför studien har valts att genomföras på det sätt som den är gjord.
2.1 Kvalitativa och kvantitativa metoder
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/kvantitativ-metod
2.2 Datainsamling
2.3 Primärdata och sekundärdata
2.4 Validitet och reliabilitet
3 Teorier och modeller
Här redogörs för de teorier som används i denna uppsats.
3.1 Marknadsmix
3.1.1 Pris
3.1.2 Påverkan
3.1.3 Plats
3.1.4 Produkt
4 Empiri
I detta kapitel redovisas den empiri som har samlats in om det som har undersökts.
Viktigt med klar och tydlig disposition för redovisning av resultat. Här presenterar du alltså resultatet av din undersökning. Du redovisar vad dina källor säger i ämnet. Du beskriver, utan att analysera, de fakta du fått fram utifrån dina frågeställningar. Om du har diagram, tabeller eller liknande så ska de förklaras men du ska inte dra egna slutsatser eller resonera kring dem.
4.1 Företag X
4.1.1 Företagsfakta
4.1.2 Affärsidé
4.1.3 Finansiell information
4.1.4 Framtiden
4.2 Företag Y
4.2.1 Företagsfakta
4.2.2 Affärsidé
4.2.3 Finansiell information
4.2.4 Framtiden
4.3 Jämförelse
4.3.1 Pris
4.3.2 Påverkan
4.3.3 Plats
4.3.3 Produkt
5. Analys
Här analyseras empirin utifrån teorierna för att försöka besvara syftet och de frågor som ställdes upp i början av uppsatse.Börja analysera datan genom att använda det redan redovisade teoretiska ramverket. Återkom endast till redan behandlade i Teorier/teoretiska begrepp, det får inte förekomma någon ny teori eller några nya begrepp.
5.1 Marknadsmix
6. Slutsats
Här redovisas de slutsatser som kommit fram i analysen.
Uttryck egna åsikter om de resultat som du har kommit fram till enligt "jag anser att..." "Min åsikt är..." "Jag tycker att..." följd av dina argument. Rekommendera fortsatta studier och undersökningar baserade på nya frågor som växt fram under undersökningsprocessen. Koppla din analys till problemformuleringen.
7. Diskussion
Här förs en allmän diskussion kring det undersökta området och vad som kan hända i framtiden.
8. Källförteckning
8.1 Intervju
8.2 Tryckta källor
8.3 Tidskrifter
8.4 Webbsidor
Gymnasiearbeten exempel
Exempel från Skolverket för Gymnasiearbete ekonomi
Forskningsstrategier
https://forskningsstrategier.wordpress.com/
Urvalsmetoder
Så här görs ett gymnasiearbete
Skolverkets introduktionstext om gymnasiearbete
Skolverkets Webbinarium om Gymnasiearbetet
Tips på hur arbeta och planera med Gymnasiearbetet
Gymnasiearbete exempel Entreprenörskap
Akademiska Uppsatser på Högskola - för inspiration
MARKNADSFÖRING
Marknadsanalys Mediamarkt
Hur lockas publiken till arenan? Jämförande av hockeylags marknadsföring. Teoretisk referensram Marknadsmix.
HÅLLBARHET
CSR i praktiken. Teoretisk referensram CSR och Porter
Filippa K:s Hållbarhetsredovisning för 2015
ICA:s Hållbarhetsredovisning för 2016
GENUS
Feministisk teoriansat. Om anhöriganställningar.
Genusteori Hirdman. Om tonårstjejer och feminism. Se sid 15.
Kvinnor i Byggbranschen. Licentiatuppsats.
Feministisk teori
BITCOIN
Bitcoin and the future
Bitcoin och beskattning
Ett hållbart betalningsmedel (transaktionskostnader)
Den framtida betalningsmedlet (vad är kryptografi, kryptovaluta etc)