Blogg

Min tjänst läsåret 2019-2020

Rektor Oliver har precis mejlat ut schemat för nästa år. Jag ser fram emot att undervisa i Ledarskap och organisation, Företagsekonomi 2 och Företagsekonomi specialisering.

Ledarskap har jag inte undervisat i på ca fem år. Det ska bli kul. Jag har kollat på läromedel i skolan och ser att vi har en hel uppsjö av en bok av Berglund och Severin. Kanske litet väl teoretisk, men jag ska försöka välja ut lämpliga delar som kan upplevas relevanta för eleverna.

Företagsekonomi 2, blir extra intressant därför att vi har fått EU-pengar för samarbete med i skola i Baltikum. Där kommer jag att samarbeta med Katarina, som undervisar i Historia. 

Företagsekonomi specialisering kommer jag även nästa år använda till att presentera teoretiska modeller och vetenskapliga metoder att använda i Gymnasiearbetet. 

Kämpar in i det sista

I eftermiddag sätter jag betygen. Ett par av min elever har kämpat med kurser som de blev underkända i förra läsåret. Båda två har klarat den särskilda prövningen. Det är ett glädje att godkänna elever som har gjort sitt bästa och visat att de kan något som de kämpat med i ett extra läsår. Grattis AG & SA.

Snart 1 maj

Vi börjar nu närma oss slutet av terminen. Jag strävar efter att eleverna ska få alla uppgifter inlämnade därför att mina bedömningar kommer att så småningom övergå i betyg. Årsredovisningarna i UF och övningar i marknadsföringen är det som står näst på tur. Jag försöker motivera eleverna genom att meddela dem att när allt är klart, kan vi göra studiebesök och lämna skolbyggnaden för något lämpligt äventyr. 

En av mina elever har lågpresterat sedan snart två år. Men någon gång innan jul, glimrade det till och hon har verkligen satt fart. Mycket fina inlämningsuppgifter och utförliga prestationer vid prov. Jag frågade henne om varför det vände. Hon svarade att hon plösligt insåg att hon behövde sätta fart om hon skulle komma någon stans. Då frågade jag om det fanns något som jag kunde ha gjort för något år sedan för att motivera eller peppa henne till den här nya prestationsnivån. Men hon svarade att det inte fanns något som jag kunde ha gjort. 

Min efterreflektion är att det nuvarande kurssystemet är orättvist och felaktigt. Med hennes nuvarande prestationer skulle jag mycket väl kunna höja hennes betyg på kursen från förra läsåret. Men eftersom den kursen är avslutad så går det inte att göra något åt saken, trots att hon kan mer i de tidigare kunskapsområdena. Det var bättre förr då eleverna fick ett betyg i företagsekonomi för alla tre åren. 

De ungdomar som först finner sin motivation i åk 3 på gymansiet har mycket små chanser att förbättra sina betyg.

Läsåret 2019-2020

Jag var precis inne hos rektor Oliver som meddelade att han lagt klart tjänstefördelning för nästa läsår. Det blir Ledarskap, Företagsekonomi 2, Marknadsföring och Specialisering. Det kommer att bli kul. Tjänsten blir ungefär 60%, det tror jag blir perfekt. Det finns fina synergieffekter med min kollega Amanda som har Entreprenörskapen nästa år. Hon vill följa sina årskurs två elever ett år till. 

Det är nu bara tre veckor fram till nästa ledighet, påsken. I UF ska vi försöka komma igång med Årsredovisningarna. I marknadsföringen har vi precis haft ett prov som blev mycket lyckat. Alla som skrev blev godkända. Jag var så nöjd med mina och elevernas insatser. De var verkligen fokuserade vid provtillfället. Provet var sju sidor långt och de skrev i 75 minuter. Några klagade på ont i armen.

När en elev fyller 18 år har vi ingen rätt att kontakta föräldrarna utan elevens tillstånd. Men igår hände något. En elev trillade i trappan. Det gick bra, trots fallet och föräldrarna kontaktades angående incidenten.

Det är verkligen underligt att det går bra att kontakta en förälder när en olycka sker, men om en elev inte sköter närvaro och studier, får vi inte kontakta föräldrarna - utan elevens tillstånd. Ibland vill jag verkligen kontakta föräldrarna och berätta att deras ungdomar inte sköter sin skolgång. Även 18- och 19-åringar behöver någon som tjatar och påminner. Trots att de är myndiga.

Någon eller några av mina elever - varje år - börjar utebli från undervisning på dagen när de fyllt 18, därför att de då kan kontrollera och bestämma om sin egen närvaro. Med risk för att förlora CSN stödet. 

Vecka 11

Förra veckan var veckan efter sportlovet. De av eleverna som åkte med till Romme var så glada och nöjda. 

Den här veckan, vecka 11, kommer vi ha ett prov i marknadsföring. Marknadsmix och relationsmarknadsföring. Det blir case-frågor och begreppsfrågor. Det blir också en del grundläggande aritmetik med enklare beräkningar för intäkter och kostnader med olika kostnadsalternativ. På torsdag blir en heldag då eleverna kan jobba med sina gymnasiearbeten. 

Vi har påbörjat arbetet med årsredovisningar i Entreprenörskap.  De elever som läser engelska 7 kan skriva en Annual Report, som kan tjäna som bedömningsunderlag i Engelska 7.

Jag har också bokat in besök av isak från UF. Han kommer till oss den 10 april. Jag har pratat med läraren i ledarskap, Randy, så att Isak träffar två klasser samtidigt. Det betyder att han har med sig sin klass in i mitt ordinarie klassrum.

I företagsekonomi specialisering fortsätter eleverna med sin GyA.

 

Mitt första blogginlägg

Idag är det -10 grader och det är tre veckor kvar fram till sportlovet. Vi, Maria, barnen och min kusin Marie-Louise med barn har hyrt en stugvecka i Vemdalen där vi ska åka både utför och längd. Våra barn, skriver jag, jag menar förstås ungdomar! Två av dem har fyllt 18!

Det är måndag morgon och jag brukar vara på Klara kl 08.30, men jag känner mig litet hängig och tar mig till arbetet först när min undervisning börjar. 

Min rektor Oliver besökte mitt klassrum i förra veckan och idag ska vi ses för att samtala om min undervisning. Det är bra att han engagerar sig i undervisningen eftersom han har ett pedagogiskt ansvar. Hans fokus var också eleverna och hur de bland annat agerar i klassrummet med sina mobiler.

Den här veckan kommer kursen i Entreprenörskap att fokusera på företagspresentationer. De olika UF-företagen kommer att presentera allt från affärsidé till organisation och ekonomi. De elever som önskar kan också filma sin presentation för att visa Tobias, läraren i svenska 3. På så vis kan han också bedöma deras insatser.

I Marknadsföring fortsätter vi att arbete med Marknadsmixen (K7) och Relationsmarknadsföring (K8). På torsdag morgon har några eleverna omprov på Affärsidé (K5) och Marknadsstrategier (K6). Provet är Case-baserat, jag målar upp ett fall från verkligheten och så ska eleverna föreslå åtgärder som är förankrade i de teorier som vi arbetar med. Jag ser det som viktigt att elevernas förslag på åtgärder upplevs som verkliga.

Omprovet leds av Oguzhan, lärare i Engelska 7, som lovat hjälpa mig eftersom jag är på konsert med åk 1 i Konserthuset, det är en genreöverskridande konsert med Mozarts Rekviem och Hip-Hop. 

I Företagsekonomi specialisering fortsätter vi med att försöka få klart elevernas Gymnasiearbeten. Jag känner litet oro för dem. Det går inte riktigt framåt. De behöver arbeta hemma utöver lektionstid.

Vi ses om en vecka!