Blogg

Läsåret 2019-2020

Jag var precis inne hos rektor Oliver som meddelade att han lagt klart tjänstefördelning för nästa läsår. Det blir Ledarskap, Företagsekonomi 2, Marknadsföring och Specialisering. Det kommer att bli kul. Tjänsten blir ungefär 60%, det tror jag blir perfekt. Det finns fina synergieffekter med min kollega Amanda som har Entreprenörskapen nästa år. Hon vill följa sina årskurs två elever ett år till. 

Det är nu bara tre veckor fram till nästa ledighet, påsken. I UF ska vi försöka komma igång med Årsredovisningarna. I marknadsföringen har vi precis haft ett prov som blev mycket lyckat. Alla som skrev blev godkända. Jag var så nöjd med mina och elevernas insatser. De var verkligen fokuserade vid provtillfället. Provet var sju sidor långt och de skrev i 75 minuter. Några klagade på ont i armen.

När en elev fyller 18 år har vi ingen rätt att kontakta föräldrarna utan elevens tillstånd. Men igår hände något. En elev trillade i trappan. Det gick bra, trots fallet och föräldrarna kontaktades angående incidenten.

Det är verkligen underligt att det går bra att kontakta en förälder när en olycka sker, men om en elev inte sköter närvaro och studier, får vi inte kontakta föräldrarna - utan elevens tillstånd. Ibland vill jag verkligen kontakta föräldrarna och berätta att deras ungdomar inte sköter sin skolgång. Även 18- och 19-åringar behöver någon som tjatar och påminner. Trots att de är myndiga.

Någon eller några av mina elever - varje år - börjar utebli från undervisning på dagen när de fyllt 18, därför att de då kan kontrollera och bestämma om sin egen närvaro. Med risk för att förlora CSN stödet. 

Vecka 11

Förra veckan var veckan efter sportlovet. De av eleverna som åkte med till Romme var så glada och nöjda. 

Den här veckan, vecka 11, kommer vi ha ett prov i marknadsföring. Marknadsmix och relationsmarknadsföring. Det blir case-frågor och begreppsfrågor. Det blir också en del grundläggande aritmetik med enklare beräkningar för intäkter och kostnader med olika kostnadsalternativ. På torsdag blir en heldag då eleverna kan jobba med sina gymnasiearbeten. 

Vi har påbörjat arbetet med årsredovisningar i Entreprenörskap.  De elever som läser engelska 7 kan skriva en Annual Report, som kan tjäna som bedömningsunderlag i Engelska 7.

Jag har också bokat in besök av isak från UF. Han kommer till oss den 10 april. Jag har pratat med läraren i ledarskap, Randy, så att Isak träffar två klasser samtidigt. Det betyder att han har med sig sin klass in i mitt ordinarie klassrum.

I företagsekonomi specialisering fortsätter eleverna med sin GyA.

 

Mitt första blogginlägg

Idag är det -10 grader och det är tre veckor kvar fram till sportlovet. Vi, Maria, barnen och min kusin Marie-Louise med barn har hyrt en stugvecka i Vemdalen där vi ska åka både utför och längd. Våra barn, skriver jag, jag menar förstås ungdomar! Två av dem har fyllt 18!

Det är måndag morgon och jag brukar vara på Klara kl 08.30, men jag känner mig litet hängig och tar mig till arbetet först när min undervisning börjar. 

Min rektor Oliver besökte mitt klassrum i förra veckan och idag ska vi ses för att samtala om min undervisning. Det är bra att han engagerar sig i undervisningen eftersom han har ett pedagogiskt ansvar. Hans fokus var också eleverna och hur de bland annat agerar i klassrummet med sina mobiler.

Den här veckan kommer kursen i Entreprenörskap att fokusera på företagspresentationer. De olika UF-företagen kommer att presentera allt från affärsidé till organisation och ekonomi. De elever som önskar kan också filma sin presentation för att visa Tobias, läraren i svenska 3. På så vis kan han också bedöma deras insatser.

I Marknadsföring fortsätter vi att arbete med Marknadsmixen (K7) och Relationsmarknadsföring (K8). På torsdag morgon har några eleverna omprov på Affärsidé (K5) och Marknadsstrategier (K6). Provet är Case-baserat, jag målar upp ett fall från verkligheten och så ska eleverna föreslå åtgärder som är förankrade i de teorier som vi arbetar med. Jag ser det som viktigt att elevernas förslag på åtgärder upplevs som verkliga.

Omprovet leds av Oguzhan, lärare i Engelska 7, som lovat hjälpa mig eftersom jag är på konsert med åk 1 i Konserthuset, det är en genreöverskridande konsert med Mozarts Rekviem och Hip-Hop. 

I Företagsekonomi specialisering fortsätter vi med att försöka få klart elevernas Gymnasiearbeten. Jag känner litet oro för dem. Det går inte riktigt framåt. De behöver arbeta hemma utöver lektionstid.

Vi ses om en vecka!